palette
استراتژی‌های توسعه اقتصادی گردشگری ‌جنگ (مورد مطالعه: منطقه قصرشیرین، استان کرمانشاه)

چکیده

امروزه گردشگری به عنوان یکی از منابع اقتصادی پایدار برای توسعه مناطق مختلف در نظر گرفته می­شود، منطقه قصرشیرین در استان کرمانشاه دارای بستر مناسب برای توسعه گردشگری جنگ و در نتیجه رونق اقتصادی می­باشد. این پژوهش که از نوع توصیفی– تحلیلی با ماهیت کاربردی می­باشد به دنبال این هدف است که گردشگری جنگ را به عنوان فرصت بالقوه­ای برای توسعه اقتصادی منطقه قصرشیرین معرفی نماید و برای گردآوری اطلاعات جهت اثبات آن از روش کتابخانه­ای و میدانی استفاده شده است و نیز  برای تحلیل داده­ها که از 311 پرسشنامه در قالب سه گروه (ساکنین، مدیران، گردشگران) به دست آمده­، از مدل تعیین راهبرد  SWOTاستفاده شد. نتایج نشان می­دهد که مجموعه نقاط محیط داخلی (قوت، ضعف) 2/3 و نیز مجموعه نقاط محیط خارجی (فرصت و تهدید) 1/2 می­باشد که راهبرد محافظه کارانه (ST) را شامل می­شود لذا با توجه به جدول  SWOTراهبردهایی از جمله: استفاده از نیروهای محلی برای اشتغال و فعالیت در فرصت­های ایجاد شده، شناخت تهدیدات این نوع از گردشگری و تلاش برای رفع آن، ایجاد موزه­ها و نمایشگاه­های خاص این نوع از گردشگری، آموزش جامعه محلی، جذب سرمایه بخش خصوصی­، ایجاد پکیج حمایتی در قالب این نوع از گردشگری، معرفی مناطق هدف این نوع از گردشگری درکشورهای همسایه و نیز  تقویت حس اجتماعی و مشارکت جمعی و سازماندهی تولیدات هم­راستا با توسعه گردشگری جنگ ضروری می­نماید

واژگان کلیدی
گردشگری، گردشگری ‌جنگ، تعیین استراتژی، SWOT، قصرشیرین.

منابع و مآخذ مقاله

-اعرابی، م.، 1384. مدیریت استراتژی راهبردی، انتشارات دانشگاه تهران، 254 ص.

-افتخاری، ع.، 1385. راهکارهای توسعه گردشگری با استفاده از مدل swot، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 2، ص 24-39.

-توکلی نیا، م.، 1386. باغ موزه جنگ و یادمان دفاع مقدس، پایان‌نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه تهران.

-حافظ‌نیا، م.ر.، 1382. روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، 420 ص.

-خاطری، ش. و اسماعیلی، ز.، 1389. گردشگری جنگ در جهان و درس‌هایی که از آن برای ترویج فرهنگ صلح می‌آموزیم، چاپ اول، آفتاب گرافیک، تهران، 160 ص.

-رازقی، ن.، فیروزجائیان، ع.ا.، شریفی مقدم، پ. و هاشمیان، ب.، 1393. گردشگری جنگ: تحلیل کیفی سفر راهیان نور به مناطق عملیاتی، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، شماره 5، ص 38-56.

-رجبی، آ. و یازلو، م.، 1393. بررسی وضعیت گردشگری جنگ، فصلنامه گردشگری، شماره 3، ص 37-61.

-رکن الدین افتخاری، ع.، 1392. ارائه الگوی برنامه-ریزی راهبردی توسعه گردشگری، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دوره 45‌، شماره 1، ص 17-38.

-سازمان آمار ایران، سالنامه آماری استان کرمانشاه.، 1395. 13 ص.

-سازمان مدیریت، 1389. سند توسعه ناحیه اسلام آباد غرب، کرمانشاه، 32 ص.

-سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، 1395. طرح توسعه گردشگری مناطق جنگی، تهران، 66 ص.

-ستاد راهیان نور مرکز استان کرمانشاه، سپاه نبی اکرم (ص)، 1392. کرمانشاه، 92 ص.

-سهرابی، م. و بروجنی، ض.، 1392. شناخت دستاورد‌های گردشگران داخلی در بازدید از مناطق جنگ ایران، فصلنامه مدیریت اسلامی، سال 21، شماره 1، ص 45- 61.

-صادقلو، ط.، 1395. شناسایی عوامل انگیزشی و مشارکت کنندگان در گردشگری جنگ (مورد استان خوزستان)، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، شماره 5، ص 21-36.

-فرجی سبکبار، ح.، حمید باغیانی، ح. و نورانی، ح.، 1390. نقش گردشگری جنگ در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهری مناطق استان خوزستان با استفاده از الگویTopsis ، مجله برنامه‌ریزی فضایی، سال اول، شماره 2، ص 51-67.

-مهریزی، م.، 1393. نقش موزه‌های جنگ در جذب گردشگر (مطالعه‌ی موردی: باغ موزه دفاع مقدس)، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

-مهندسین مشاور، ایده پردازان غرب.، 1388. طرح جامع گردشگری جنگ، گام اول: شناخت و ظرفيت سنجي گردشگري جنگ، تهران، 20 ص.

-میرزایی قلعه، ف. و منشی‌زاده، ر.، 1394. نقش گردشگری دفاع مقدس در توسعه کارآفرینی، مجله نسیم بامداد، شماره 28، ص 32-48.

-یازرلو، م.، 1391. گردشگری جنگ، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ص 70-82.

-Winter, C., 2009. tourism, social memory and the great war, Annals of Tourism Research, v. 36(4), p. 607–626, 2009.

-Goeldner, C.R. and Brent Ritchie, J.R., 2003. Tourism, Practices, Philosophies, john Wiley, Sons, inc, eleventh edition.

Gunn.C.A., 2002. Tourism Planning:Basics Cases,NewYork and London : Routledg,vol 5, pp.8-9 .

- Hall, S., Michael, C. and Page, J., 2004. The geography of tourism and recreation, Rutledge, London, 458 p

-Henderson, J.C., 2000. War as a Tourist Attraction: the Case of Vietnam, International Journal Tourism Research, v. 2, p. 269-280.

-Lennon, j. and Foley, M., 2000. Dark Tourism: The Attraction of Death and Disaster, London and New York : continuum, 184 p.

-Pearce, D., 1999. Tourist development, Longman, Harlow, 321 p.

-Richards, G., 1976. London and the World of Culture and Heritage, Tourism and Receration Research , v. 25, p: 9-17.

-Siegenthale, r., Siegenthaler, P., 2002. hiroshima and nagaski in japanese guidebook, Smith Annals of Tourism Research, v. 29(4), p. 1111– 1137.

-Smith, V., 1998. War and Tourism an American Ethnography, Annals of Tourism, v. 25(1), p. 202-227.

-Tallow, P., 2005. Dark Tourism.Britain, Novella, M.Niche Tourism: Theory and Practice of Dark Tourism, Britain: Chanel View Publication, 253 p.

-Titta , N., 2010. Motivaion Factors in Dark Tourism: Case: House of Terror, Bachelors Thesis in Nature and Soft Adventure Tourism, Tourism Reserch, v. 26, p. 130-158.

-William Smith, W., 2002. Dark Tourism: The Attraction of Death and Disaster, Annals of Tourism Research, v. 29(4), p. 1188–1189.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.