palette
استراتژی‌های توسعه اقتصادی گردشگری ‌جنگ (مورد مطالعه: منطقه قصرشیرین، استان کرمانشاه)
فرزاد میرزایی قلعه, رحمت الله منشی زاده, جواد اطاعت

چکیده

امروزه گردشگری به عنوان یکی از منابع اقتصادی پایدار برای توسعه مناطق مختلف در نظر گرفته می­شود، منطقه قصرشیرین در استان کرمانشاه دارای بستر مناسب برای توسعه گردشگری جنگ و در نتیجه رونق اقتصادی می­باشد. این پژوهش که از نوع توصیفی– تحلیلی با ماهیت کاربردی می­باشد به دنبال این هدف است که گردشگری جنگ را به عنوان فرصت بالقوه­ای برای توسعه اقتصادی منطقه قصرشیرین معرفی نماید و برای گردآوری اطلاعات جهت اثبات آن از روش کتابخانه­ای و میدانی استفاده شده است و نیز  برای تحلیل داده­ها که از 311 پرسشنامه در قالب سه گروه (ساکنین، مدیران، گردشگران) به دست آمده­، از مدل تعیین راهبرد  SWOTاستفاده شد. نتایج نشان می­دهد که مجموعه نقاط محیط داخلی (قوت، ضعف) 2/3 و نیز مجموعه نقاط محیط خارجی (فرصت و تهدید) 1/2 می­باشد که راهبرد محافظه کارانه (ST) را شامل می­شود لذا با توجه به جدول  SWOTراهبردهایی از جمله: استفاده از نیروهای محلی برای اشتغال و فعالیت در فرصت­های ایجاد شده، شناخت تهدیدات این نوع از گردشگری و تلاش برای رفع آن، ایجاد موزه­ها و نمایشگاه­های خاص این نوع از گردشگری، آموزش جامعه محلی، جذب سرمایه بخش خصوصی­، ایجاد پکیج حمایتی در قالب این نوع از گردشگری، معرفی مناطق هدف این نوع از گردشگری درکشورهای همسایه و نیز  تقویت حس اجتماعی و مشارکت جمعی و سازماندهی تولیدات هم­راستا با توسعه گردشگری جنگ ضروری می­نماید

واژگان کلیدی
گردشگری، گردشگری ‌جنگ، تعیین استراتژی، SWOT، قصرشیرین.

منابع و مآخذ مقاله

-اعرابی، م.، 1384. مدیریت استراتژی راهبردی، انتشارات دانشگاه تهران، 254 ص.

-افتخاری، ع.، 1385. راهکارهای توسعه گردشگری با استفاده از مدل swot، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 2، ص 24-39.

-توکلی نیا، م.، 1386. باغ موزه جنگ و یادمان دفاع مقدس، پایان‌نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه تهران.

-حافظ‌نیا، م.ر.، 1382. روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، 420 ص.

-خاطری، ش. و اسماعیلی، ز.، 1389. گردشگری جنگ در جهان و درس‌هایی که از آن برای ترویج فرهنگ صلح می‌آموزیم، چاپ اول، آفتاب گرافیک، تهران، 160 ص.

-رازقی، ن.، فیروزجائیان، ع.ا.، شریفی مقدم، پ. و هاشمیان، ب.، 1393. گردشگری جنگ: تحلیل کیفی سفر راهیان نور به مناطق عملیاتی، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، شماره 5، ص 38-56.

-رجبی، آ. و یازلو، م.، 1393. بررسی وضعیت گردشگری جنگ، فصلنامه گردشگری، شماره 3، ص 37-61.

-رکن الدین افتخاری، ع.، 1392. ارائه الگوی برنامه-ریزی راهبردی توسعه گردشگری، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دوره 45‌، شماره 1، ص 17-38.

-سازمان آمار ایران، سالنامه آماری استان کرمانشاه.، 1395. 13 ص.

-سازمان مدیریت، 1389. سند توسعه ناحیه اسلام آباد غرب، کرمانشاه، 32 ص.

-سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، 1395. طرح توسعه گردشگری مناطق جنگی، تهران، 66 ص.

-ستاد راهیان نور مرکز استان کرمانشاه، سپاه نبی اکرم (ص)، 1392. کرمانشاه، 92 ص.

-سهرابی، م. و بروجنی، ض.، 1392. شناخت دستاورد‌های گردشگران داخلی در بازدید از مناطق جنگ ایران، فصلنامه مدیریت اسلامی، سال 21، شماره 1، ص 45- 61.

-صادقلو، ط.، 1395. شناسایی عوامل انگیزشی و مشارکت کنندگان در گردشگری جنگ (مورد استان خوزستان)، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، شماره 5، ص 21-36.

-فرجی سبکبار، ح.، حمید باغیانی، ح. و نورانی، ح.، 1390. نقش گردشگری جنگ در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهری مناطق استان خوزستان با استفاده از الگویTopsis ، مجله برنامه‌ریزی فضایی، سال اول، شماره 2، ص 51-67.

-مهریزی، م.، 1393. نقش موزه‌های جنگ در جذب گردشگر (مطالعه‌ی موردی: باغ موزه دفاع مقدس)، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

-مهندسین مشاور، ایده پردازان غرب.، 1388. طرح جامع گردشگری جنگ، گام اول: شناخت و ظرفيت سنجي گردشگري جنگ، تهران، 20 ص.

-میرزایی قلعه، ف. و منشی‌زاده، ر.، 1394. نقش گردشگری دفاع مقدس در توسعه کارآفرینی، مجله نسیم بامداد، شماره 28، ص 32-48.

-یازرلو، م.، 1391. گردشگری جنگ، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ص 70-82.

-Winter, C., 2009. tourism, social memory and the great war, Annals of Tourism Research, v. 36(4), p. 607–626, 2009.

-Goeldner, C.R. and Brent Ritchie, J.R., 2003. Tourism, Practices, Philosophies, john Wiley, Sons, inc, eleventh edition.

Gunn.C.A., 2002. Tourism Planning:Basics Cases,NewYork and London : Routledg,vol 5, pp.8-9 .

- Hall, S., Michael, C. and Page, J., 2004. The geography of tourism and recreation, Rutledge, London, 458 p

-Henderson, J.C., 2000. War as a Tourist Attraction: the Case of Vietnam, International Journal Tourism Research, v. 2, p. 269-280.

-Lennon, j. and Foley, M., 2000. Dark Tourism: The Attraction of Death and Disaster, London and New York : continuum, 184 p.

-Pearce, D., 1999. Tourist development, Longman, Harlow, 321 p.

-Richards, G., 1976. London and the World of Culture and Heritage, Tourism and Receration Research , v. 25, p: 9-17.

-Siegenthale, r., Siegenthaler, P., 2002. hiroshima and nagaski in japanese guidebook, Smith Annals of Tourism Research, v. 29(4), p. 1111– 1137.

-Smith, V., 1998. War and Tourism an American Ethnography, Annals of Tourism, v. 25(1), p. 202-227.

-Tallow, P., 2005. Dark Tourism.Britain, Novella, M.Niche Tourism: Theory and Practice of Dark Tourism, Britain: Chanel View Publication, 253 p.

-Titta , N., 2010. Motivaion Factors in Dark Tourism: Case: House of Terror, Bachelors Thesis in Nature and Soft Adventure Tourism, Tourism Reserch, v. 26, p. 130-158.

-William Smith, W., 2002. Dark Tourism: The Attraction of Death and Disaster, Annals of Tourism Research, v. 29(4), p. 1188–1189.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.