رحمتاله منشیزاده؛ یعقوب مزارزهی؛ سید رضا حسینی کهنوج؛ لاوین رمضانی
چکیده
با توجه به اینکه راهبردهای گذشته در زمینه توسعه نواحی نتوانستهاند در حل مسائل و معضلات موجود در نواحی روستایی موفقیت آمیز عمل کنند. یکی از راهبردهای که اخیرا مورد توجه قرار گرفته، بحث توسعه گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیلهای لازم میباشد که به عنوان رویکردی نوین و باصرفه میتواند در جهت رفع این معضلات و تجدید حیات روستاها ...
بیشتر
با توجه به اینکه راهبردهای گذشته در زمینه توسعه نواحی نتوانستهاند در حل مسائل و معضلات موجود در نواحی روستایی موفقیت آمیز عمل کنند. یکی از راهبردهای که اخیرا مورد توجه قرار گرفته، بحث توسعه گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیلهای لازم میباشد که به عنوان رویکردی نوین و باصرفه میتواند در جهت رفع این معضلات و تجدید حیات روستاها نقش مهمی ایفا نماید و در کاهش شکاف منطقهای و بهبود شاخصهای توسعه بسیار تأثیرگذار باشد. این پژوهش با هدف تعیین راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری منطقه ساردوئیه از توابع شهرستان جیرفت تدوین شده است و در پی پاسخ به این سؤالات میباشد که پتانسیلها و محدودیتهای توسعه گردشگری روستایی این منطقه کدام است؟ و چه راهبردها و راهکارهایی برای توسعه این نوع گردشگری میتوان ارائه داد؟ روش به کار رفته، توصیفی-تحلیلی که با استفاده از اطلاعات پیمایشی و اسنادی و بهرهگیری از مدل استراتژیک سوات به شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدها و ارائه راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری منطقه ساردوئیه پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد منطقه مورد مطالعه علیالرغم برخورداری از پتانسیلهای بالا در زمینه توسعه گردشگری، با تهدیدها و چالشهای جدی و اساسی مواجه است. لذا برنامهریزی مناسب و اولویت دهی به توسعه گردشگری با استفاده از توانمندیهای موجود، میتواند تهدیدها و ضعفهای توسعه گردشگری این منطقه را برطرف نماید و نهایتاً به عنوان گام مهمی برای توسعه پایدار روستایی این منطقه عمل نماید.
پگاه مرید سادات؛ َشکوفه معمل وند
چکیده
امروزه تنوع بخشی اقتصاد روستایی، مبتنی بر فرصت گردشگری روستایی در پاسخ به چالشهای توسعه پایدار روستایی به ویژه فقر، بیکاری، ضعف توانمندی روستاییان، مهاجرت و تخریب محیط زیستی، مورد تاکید است. لازمه این امر اتخاذ راهبردی اثربخش برای ایجاد محیطی مساعد و توانمندساز میباشد. توسعه کارآفرینی در حوزه گردشگری، در چارچوب پایداری، راهبرد ...
بیشتر
امروزه تنوع بخشی اقتصاد روستایی، مبتنی بر فرصت گردشگری روستایی در پاسخ به چالشهای توسعه پایدار روستایی به ویژه فقر، بیکاری، ضعف توانمندی روستاییان، مهاجرت و تخریب محیط زیستی، مورد تاکید است. لازمه این امر اتخاذ راهبردی اثربخش برای ایجاد محیطی مساعد و توانمندساز میباشد. توسعه کارآفرینی در حوزه گردشگری، در چارچوب پایداری، راهبرد پاسخگو است. کارآفرینی پایدار گردشگری قادر به خلق همزمان ارزشهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی پایداری بوده که در چارچوب نظریات رفتاری و محیط گرا متاثر از عوامل متعددی است. از این رو هدف مقاله حاضر شناخت عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی پایدار گردشگری روستایی است. پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و به لحاظ هدف بنیادی است. روشهای گردآوری اطلاعات اسنادی-میدانی و ابزار پژوهش مشاهده و پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ساکنان 70 روستای دهستان گلیجان (24304 نفر) و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب میباشد. تعداد نمونه با فرمول کوکران (379 نفر) محاسبه شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی میانگین و انحراف معیار و آزمونهای کولموگروف-اسمیرنف، دوجملهای و تکنیک درونیابی IDW و نرم افزارهایSPSS و GIS استفاده گردید. مطابق یافتهها، اهمیت تمامی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی پایدار گردشگری روستایی بالاتر از حد متوسط بود که در این میان عامل اقتصادی اولویت اول و عامل محیط زیستی کمترین اهمیت را داشت.
محمد پروین؛ محمد تقی رضویان؛ جمیله توکلی نیا
چکیده
توسعه صنعت گردشگری و بهره گیری از ظرفیت های آن یکی از گام های مهم در راستای رونق اقتصادی به شمار می آید. در این میان توجه جدی و هدفمند به گردشگری شهری به ویژه در کلانشهرهایی مثل تهران که از ظرفیت های بالایی در این زمینه برخوردار هستند می تواند به رونق اقتصادی شهر و افزایش درآمد برای بخش های دولتی و خصوصی و ارتقاء سطح معیشتی شهروندان منجر ...
بیشتر
توسعه صنعت گردشگری و بهره گیری از ظرفیت های آن یکی از گام های مهم در راستای رونق اقتصادی به شمار می آید. در این میان توجه جدی و هدفمند به گردشگری شهری به ویژه در کلانشهرهایی مثل تهران که از ظرفیت های بالایی در این زمینه برخوردار هستند می تواند به رونق اقتصادی شهر و افزایش درآمد برای بخش های دولتی و خصوصی و ارتقاء سطح معیشتی شهروندان منجر شود. برای دستیابی به این هدف ارزیابی شرایط فعلی و شناخت چالش های پیش رو اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش تحلیل و ارزیابی تأثیر گردشگری در توسعه اقتصادی شهر تهران است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش، توصیفی- استنباطی بوده و گردآوری داده ها با استفاده از روش کتابخانه ای و پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شهروندان ساکن در شهر تهران می باشند که پرسشنامه ای محقق ساخته بین آنها توزیع و جمع آوری شده است. با بهره گیری از فرمول کوکران تعداد افراد جامعه آماری 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و تجزیه و تحلیل داده ها و به کارگیری آزمون های آماری با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. براساس نتایج، رشد گردشگری و منابع درآمدی حاصل از این صنعت می تواند یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در توسعه اقتصادی و پایداری درآمدی شهر تهران باشد. همچنین توسعه صنعت گردشگری متأثر از عواملی نظیر زیرساخت ها و تسهیلات، اطلاع رسانی و تبلیغات می باشد.
فرزاد میرزایی قلعه؛ رحمت الله منشی زاده؛ جواد اطاعت
چکیده
امروزه گردشگری به عنوان یکی از منابع اقتصادی پایدار برای توسعه مناطق مختلف در نظر گرفته میشود، منطقه قصرشیرین در استان کرمانشاه دارای بستر مناسب برای توسعه گردشگری جنگ و در نتیجه رونق اقتصادی میباشد. این پژوهش که از نوع توصیفی– تحلیلی با ماهیت کاربردی میباشد به دنبال این هدف است که گردشگری جنگ را به عنوان فرصت بالقوهای ...
بیشتر
امروزه گردشگری به عنوان یکی از منابع اقتصادی پایدار برای توسعه مناطق مختلف در نظر گرفته میشود، منطقه قصرشیرین در استان کرمانشاه دارای بستر مناسب برای توسعه گردشگری جنگ و در نتیجه رونق اقتصادی میباشد. این پژوهش که از نوع توصیفی– تحلیلی با ماهیت کاربردی میباشد به دنبال این هدف است که گردشگری جنگ را به عنوان فرصت بالقوهای برای توسعه اقتصادی منطقه قصرشیرین معرفی نماید و برای گردآوری اطلاعات جهت اثبات آن از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است و نیز برای تحلیل دادهها که از 311 پرسشنامه در قالب سه گروه (ساکنین، مدیران، گردشگران) به دست آمده، از مدل تعیین راهبرد SWOTاستفاده شد. نتایج نشان میدهد که مجموعه نقاط محیط داخلی (قوت، ضعف) 2/3 و نیز مجموعه نقاط محیط خارجی (فرصت و تهدید) 1/2 میباشد که راهبرد محافظه کارانه (ST) را شامل میشود لذا با توجه به جدول SWOTراهبردهایی از جمله: استفاده از نیروهای محلی برای اشتغال و فعالیت در فرصتهای ایجاد شده، شناخت تهدیدات این نوع از گردشگری و تلاش برای رفع آن، ایجاد موزهها و نمایشگاههای خاص این نوع از گردشگری، آموزش جامعه محلی، جذب سرمایه بخش خصوصی، ایجاد پکیج حمایتی در قالب این نوع از گردشگری، معرفی مناطق هدف این نوع از گردشگری درکشورهای همسایه و نیز تقویت حس اجتماعی و مشارکت جمعی و سازماندهی تولیدات همراستا با توسعه گردشگری جنگ ضروری مینماید
امیرحسین حلبیان؛ محسن پورخسروانی؛ سعید نگهبان
دوره 8، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 112-131
چکیده
ژئومورفوتوریسم یکی از شاخههای گردشگری مبتنی بر طبیعت است که با ترکیب نمودن میراثهای فرهنگی، تاریخی و اکولوژیکی پتانسیلهای بالایی را در راستای برنامهریزی گردشگری پایدار عرضه میکند. ژئومورفوتوریسم به معرفی لندفرمهای ژئومورفولوژیکی به گردشگران با حفظ هویت مکانی میپردازد. هدف از این پژوهش بررسی قابلیتهای گردشگری ژئوتوپهای ...
بیشتر
ژئومورفوتوریسم یکی از شاخههای گردشگری مبتنی بر طبیعت است که با ترکیب نمودن میراثهای فرهنگی، تاریخی و اکولوژیکی پتانسیلهای بالایی را در راستای برنامهریزی گردشگری پایدار عرضه میکند. ژئومورفوتوریسم به معرفی لندفرمهای ژئومورفولوژیکی به گردشگران با حفظ هویت مکانی میپردازد. هدف از این پژوهش بررسی قابلیتهای گردشگری ژئوتوپهای سیرجان را با استفاده از مدلهای فاسیلوس و کومانسکو میباشد. ارزشهای مورد استفاده در مدل فاسیلوس شامل، ارزشهای علمی، اکولوژیکی و حفاظتی، فرهنگی، زیبایی شناختی، اقتصادی و پتانسیل استفاده و در مدل کومانسکو ارزشهای مدیریت و استفاده، اقتصادی، فرهنگی، زیبایی و علمی میباشد. که هر کدام از این ارزشها چند زیر معیار دارد که با سیستم امتیازی استاندارد از 1 تا 10 برای مدل فاسیلوس و 20 برای مدل کومانسکو مشخص شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که براساس هر دو مدل ژئوتوپ کویر نمک سیرجان با کسب 8/18 امتیاز از مدل فاسیلوس و ارزیابی کل 78/0 از مدل کومانسکو بیشترین پتانسیل را جهت توسعه گردشگری دارا میباشد. همچنین طبق ارزیابی دو مدل، ژئوتوپ دست کنها با کسب 2/12 امتیاز از مدل فاسیلوس و ارزیابی کل 34/0 از مدل کومانسکو کمترین پتانسیل را جهت توسعه گردشگری دارا میباشد. امتیاز بالای ارزش علمی و زیبایی شناختی کویر نمک و دسترسی آن باعث افزایش امتیاز این ژئوتوپ نسبت به ژئوتوپهای دیگر شده است.
بیژن رحمانی؛ ناصر شفیعی ثابت؛ مجید سعیدی راد
دوره 8، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 132-146
چکیده
در بسیاری از کشورها، دولت بهصورت هدفمند برای رونق صنعت گردشگری و فعالیتهای مربوط و حتی در برخی از موارد برای خروج از بحران به ذینفعان این فعالیت به حمایت عمومی از جمله به توزیع یارانههای مستقیم و غیرمستقیم در این بخش میپردازد، یعنی عواید یارانههای هدفمند علاوه بر بخشهای اقتصادی و اجتماعی به بخش توریست و اکوتوریست نیز تخصیص ...
بیشتر
در بسیاری از کشورها، دولت بهصورت هدفمند برای رونق صنعت گردشگری و فعالیتهای مربوط و حتی در برخی از موارد برای خروج از بحران به ذینفعان این فعالیت به حمایت عمومی از جمله به توزیع یارانههای مستقیم و غیرمستقیم در این بخش میپردازد، یعنی عواید یارانههای هدفمند علاوه بر بخشهای اقتصادی و اجتماعی به بخش توریست و اکوتوریست نیز تخصیص مییابد و توسعه هر چه بیشتر ذینفعان محلی گردشگری و توسعه سکونتگاههای روستایی و محلی را در پی دارد. تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و روش بررسی آن توصیفی-تحلیلی میباشد. هدف از این نوشتار مطالعه و بررسی پیامدهای هدفمندسازی یارانهها بر توانمندسازی ذینفعان گردشگری و توسعه سکونتگاههای روستایی در ناحیه مورد مطالعه است. برای تبیین دادهها و برای تعیین ارتباط بین مؤلفه اثرگذار و اثرپذیر تحقیق از روشهای آمار استنباطی یعنی ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که یارانه نقدی تأثیر آماری معناداری بر میزان توسعهیافتگی و توانمندسازی ذینفعان محلی گردشگری در برخی از ابعاد دارد. همچنین، ضریب تأثیر متغیرها بر میزان توسعهیافتگی سکونتگاههای روستایی در ارتباط با گردشگری، متغیر ویژگیهای خوداتکایی با ضریب تأثیر۵۰۷/۰ بیشترین میزان اثر را بر توانمندسازی ذینفعان محلی و به تبع آن توسعه سکونتگاه روستایی دارد و پس از آن، به ترتیب متغیرهای اعتماد و اطمینان با ضریب تأثیر ۴۵۳/۰، مسئولیتپذیری و احساس تعلق مکانی با ضریب تأثیر ۳۴۶/۰، مشارکت و تصمیمگیری با ضریب تأثیر ۰۵۴/۰ در میزان توانمندسازی ذینفعان محلی و توسعه سکونتگاههای روستایی مسیر و مقصد گردشگری ناحیه مورد مطالعه اثرگذارند.