TY - JOUR ID - 101464 TI - بررسی خصوصیات زمین‌شناسی مهندسی توده‌سنگ‌های میزبان تونل قطعه سوم آزاد‌راه ارومیه - تبریز و پیشنهاد سیستم نگهدارنده بر اساس روش‌های تجربی و عددی JO - پژوهشهای دانش زمین JA - ESRJ LA - fa SN - 2008-8299 AU - جمالی زاده, حسام AU - فاطمی عقدا, محمود AU - تلخابلو, مهدی AU - مختاری, احسان AD - گروه زمین‌شناسی کاربردی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - گروه راه و راه‌آهن، شرکت طرح نو اندیشان، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 4 SP - 123 EP - 146 KW - تحلیل پایداری KW - تونل قطعه سوم آزادراه ارومیه- تبریز KW - خصوصیات زمین‌شناسی مهندسی KW - سیستم نگهدارنده KW - طبقه‌بندی تجربی KW - نرم افزارPLAXIS و Unwedge DO - 10.48308/esrj.2022.101464 N2 - یکی از مهم­ترین مباحث در علم مکانیک سنگ و همچنین زمین­شناسی مهندسی، تحلیل پایداری فضاهای زیرزمینی قبل از انجام حفاری است. بحث این مقاله پیرامون خصوصیات زمین­شناسی مهندسی توده­سنگ، تحلیل پایداری و پیشنهاد سیستم نگهدارنده برای تونل قطعه سوم آزادراه ارومیه- تبریز است. محل حفاری این تونل درون سنگ­های آذرین جزیره اسلامی است که با توجه به مسائل مهندسی مختلف به پنج واحد ژئوتکنیکی متفاوت تقسیم شد. از روش­های رایج تحلیل پایداری فضاهای زیرزمینی استفاده از روش­های تجربی و عددی است. در این مقاله برای تحلیل پایداری تونل قطعه سوم آزادراه ارومیه- تبریز از روش­های تجربی طبقه­بندی RMR، Q، GSI و RMi و روش عددی اجزاء محدود استفاده شد. در تحلیل به روش عددی از نرم افزار PLAXIS و برای تشخیص گوه­های بحرانی از نرم افزار Unwedge بهره برده شد. نتایج تحلیل­ها نشان داد که در حفاری تک مرحله­ای جابه­جایی توده­سنگ بیش از حد مجاز به دست آمده از روش ساکورایی است، بنابراین پیشنهاد شد حفاری به صورت دو مرحله­ای انجام شود. در ادامه سیستم نگهداری موقتی که ضریب اطمینان مورد نیاز را تأمین کند، با استفاده از روش­های تجربی و عددی پیشنهاد گردید. همچنین به منظور اعتبارسنجی و تأیید صحت روند مدل­سازی در نرم افزار PLAXIS، از نرم افزار Phase2 استفاده شد. UR - https://esrj.sbu.ac.ir/article_101464.html L1 - https://esrj.sbu.ac.ir/article_101464_587cc46cd34fc8641e70dffd60259692.pdf ER -